Την τελευταία δεκαετία στη Θεσσαλονίκη έχει διαμορφωθεί μια λίγο-πολύ σταθερή θεατρική «πιάτσα», πέρα από το ΚΘΒΕ και τις γνωστές θεατρικές σκηνές του κέντρου που βασίζονται στις «εισαγωγές» δημοφιλών παραστάσεων από την Αθήνα. Σχήματα λιγότερο ή περισσότερο νεανικά, δημιουργούν, με τη ζωντάνια τους και τη φρεσκάδα της ματιάς τους ένα διαφορετικό θεατρικό τοπίο στις ακτές του Θερμαϊκού.(αναδημοσίευση από Αυγή)
Μολονότι την καινούργια σεζόν κάποια από αυτά τα σχήματα συμπληρώνουν ήδη μία δεκαετία από την εμφάνισή τους στη ζωή της πόλης («Ακτίς Αελίου» και Θέατρο Σοφούλη), κάτι που αντανακλά και στον προγραμματισμό τους, όλοι επιχειρούν προσεκτικά βήματα, έχοντας συνείδηση ότι το 2010-11 θα είναι μία εξαιρετικά δύσκολη χρονιά.
Το ΚΘΒΕ
Βέβαια, τον τόνο στα θεατρικά πράγματα της πόλης συνεχίζει να δίνει το ΚΘΒΕ, που αναμφίβολα παραμένει ο θεατρικός οργανισμός με το ευρύτερο ρεπερτόριο. Στον φετινό προγραμματισμό της κρατικής σκηνής, λοιπόν, κεντρικό ρόλο καλείται να παίξει το νεοελληνικό έργο, αφού, σύμφωνα και με την άποψη του καλλιτεχνικού του διευθυντή Σωτήρη Χατζάκη, «δεν υπάρχει ελληνικό θέατρο χωρίς ελληνικό έργο». Έτσι, από τις σκηνές του θα παρουσιαστούν φέτος η δραματοποιημένη Λωξάντρα της Μαρίας Ιορδανίδου, με την Φωτεινή Μπαξεβάνη στον ομώνυμο ρόλο και σε σκηνοθεσία του ίδιου (στο Βασιλικό Θέατρο), τα Διαμάντια και μπλουζ της Λούλας Αναγνωστάκη, με τη Νόρα Κατσέλη (ΕΜΣ), η κωμωδία των Αλ. Σακελλάριου - Χρ. Γιαννακόπουλου Υπάρχει και φιλότιμο, σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Καραντινάκη, καθώς και η επανάληψη του έργου των Κεχαΐδη - Χαβιαρά Δάφνες και πικροδάφνες, που πέρυσι είχε παρουσιαστεί σε πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης από κλιμάκιο του ΚΘΒΕ («Λαϊκή Σκηνή», Μονή Λαζαριστών). Ακόμη, από την Πειραματική Σκηνή θα παρουσιαστεί το έργο ενός πρωτοεμφανιζόμενου, Το όνειρο του Χάιμε, του Παναγιώτη Μπρατάκου, ένα παραμύθι ενηλικίωσης βασισμένο την ιστορία του Άμλετ στη σύγχρονη εποχή, σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα.
Τη δουλειά δύο ξένων αλλά γνωστών στο ελληνικό κοινό σκηνοθετών, του Γεωργιανού Ρόμπερτ Στούρουα και του Λιθουανού Τσέζαρις Γκραουζίνις, θα φιλοξενήσει αυτόν το χειμώνα το ΚΘΒΕ στη Θεσσαλονίκη, με τη σαιξπηρική Στρίγγλα που έγινε αρνάκι (με τους Ιεροκλή Μιχαηλίδη και Δήμητρα Ματσούκα) και την μαύρη κωμωδία του Φραντς Κάφκα Deja Vu, αντίστοιχα, ενώ ένας ακόμη φιλοξενούμενος θα είναι ο Κώστας Καζάκος, που θα σκηνοθετήσει και θα ερμηνεύσει το έργο του Μπρεχτ Ο κύριος Πούντιλα και ο δούλος του, ο Μάτι.
Τέλος, ο προγραμματισμός της σεζόν ολοκληρώνεται με το χοροθέατρο Τουλούζ Λωτρέκ από την ομάδα Sine qua non, καθώς και τις επαναλήψεις της Ηλέκτρας από τη Νεανική Σκηνή και τη μουσικοθεατρική Ώρα της Κρίσεως από το σατιρικό σχήμα ΜΠΑΝΤΑρισμένοι.
Παράλληλα, στο πλαίσιο της συνεργασίας του με κρατικά θέατρα των βαλκανικών χωρών, εγκαινιάζει τη σκηνή «Ανοιχτά Σύνορα» όπου, στο πλαίσιο των 45ων Δημητρίων πρόκειται να παρουσιαστούν το Εθνικό Θέατρο Τιράνων με την Ηλέκτρα του Σοφοκλή (29-30/9), το Εθνικό Θέατρο «Ιβάν Βάζοφ» της Σόφιας με Δον Ζουάν του Μολιέρου (6-7/10) και το Εθνικό Θέατρο του Βελιγραδίου με τις Βάκχες (13-14/10). Έως τότε όμως, οι Θεσσαλονικείς θα μπορούν να απολαύσουν από σήμερα στο Βασιλικό Θέατρο τους καλοκαιρινούς Αχαρνής που παρουσιάστηκαν από το ΚΘΒΕ στην Επίδαυρο.
«Γκάρμπο» στην Πειραματική
Με το έργο του Φρανκ ΜακΓκίνες Η Γκρέτα Γκάρμπο ήρθε στην πόλη μας συμμετέχει η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» στα φετινά Δημήτρια (29-30-31/10), ενώ αργότερα, ο θίασος θα παρουσιάσει στο θέατρο «Αμαλία» ένα ακόμη άπαιχτο στη χώρα μας σύγχρονο έργο, το Κρυφό δωμάτιο της Καναδής Καρόλ Φρεσέτ (που γνωρίσαμε πέρσι από το Κολιέ της Ελένης).
Δέκα χρόνια γόνιμης παρουσίας στα θεατρικά πράγματα της πόλης συμπληρώνει το Θέατρο Τέχνης «Ακτίς Αελίου» και, προκειμένου να γιορτάσει τα γενέθλιά του, ετοιμάζει για τη χειμερινή σεζόν ένα ρεπερτόριο που ξεκινά από μια καινούργια μουσικοθεατρική παράσταση στο «Καφωδείον Ελληνικόν», περνά στους Μικρούς Αχαρνείς, μια διασκευή για παιδιά της αριστοφανικής κωμωδίας από τον Θωμά Βελισσάρη (31/10), για να ολοκληρωθεί με Berlin Alexanderplatz του Άλφρεντ Ντέμπλιν, την Παγίδα της σελήνης του Ευγένιου Ο'Νηλ, που θα παρουσιαστεί στο «Φούρνο» της Αθήνας και το νέο θεατρικό έργο του Δημήτρη Δημητριάδη, χωρίς τίτλο ακόμα, που αποτελεί μια παραγγελία του θεάτρου.
Στο Θέατρο έξω από τα τείχη, στην Ευαγγελίστρια, που κατ’ αυτάς φιλοξενεί το (εκτός Δημητρίων...) επιτυχημένο Τάβλι σε σκηνοθεσία Άρη Ρέτσου, προγραμματίζεται η Χρυσόθεμις του Γ. Ρίτσου, με την Καίτη Χρονοπούλου, τον Οκτώβριο, και η επανάληψη της μαύρης κωμωδίας Χερ Κόλπερτ του Νταβίντ Γκίζελμαν, σε σκηνοθεσία Δαμιανού Κωνσταντινίδη. Παράλληλα, θα παρουσιάζεται η μπουρλέσκ μουσικοθεατρική απράσταση Μουγγαφόν-οι.
Γενέθλια δεκαετίας και για το Θέατρο Σοφούλη, της Καλαμαριάς, όπου από 1/10 η ομάδα Angelus Novus παρουσιάζει, υπό τον τίτλο Πώς να πω, τέσσερα μονόπρακτα του Σάμιουελ Μπέκετ, σε σκηνοθεσία Δ. Κωνσταντινίδη. Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν οι Φασουλήδες του Κατσιπόρα για μικρούς θεατές, το έργο της Όλγας Λασκαράτου Μαρία Κ. (Morendo), καθώς και οι Αθώοι ψεύτες του Πήτερ Σάφερ, σε σκηνοθεσία Έφης Δρόσου.
Με Μπέκετ (Three occasional pieces, σε σκηνοθεσία Αλέκου Σπυριδάκη από την Ομάδα Τέχνης Oberon) ξεκινά τη σεζόν και το Κέντρο Θεατρικής Έρευνας, στην Αίθουσα Μάντεως Τειρεσία, όπου στη συνέχεια (29-31/10) θα φιλοξενηθεί η γαλλική ομάδα La Compagnie Theatre 3 με την παράσταση Droles de Courtes του Jean Claude Grumberg. Ακολουθεί η επανάληψη της περσινής Ο Ντάννυ και η βαθιά γαλάζια θάλασσα, ενώ για την άνοιξη ετοιμάζονται το Ένα άλλο παράθυρο της Δώρας Κουγιουμτζή σε σκηνοθεσία Μαρίας Μπαρμπατσάλου και το Ατσάλι της Ρόουνα Μανρώ σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζηβανού.
Τέλος, η Ομάδα Καλλιτεχνών Ούγκα Κλάρα, η οποία παρουσιάζει ολόκληρο τον Οκτώβριο το Μικρό Φεστιβάλ 3 (στο πλαίσιο του οποίου θα παρουσιάσει την καινούργια της παραγωγή Τα 13 ρολόγια του Αμερικανού συγγραφέα Τζέημς Θέρμπερ), για τον Νοέμβριο προγραμματίζει την επανάληψη της περσινής παράστασης Ιστορίες πείνας, των Ignacio del Moral και Margarita Sanchez.
Αν όλα αυτά δεν είναι αρκετά, ας μην ξεχνάμε ότι μέχρι και την Κυριακή, στο Θέατρο «Άνετον», θα παρουσιάζεται ο μονόλογος του Γιώργου Χρονά Η γυναίκα της Πάτρας, με την Ελένη Κοκκίδου, σε σκηνοθεσία Λένας Κιτσοπούλου.