____________________________________
Διάβαζε πολύ... της παραπομπής
...και προπαντός μετριόφρων
“το δεκαπενθήμερο περιοδικό Le Perroquet, που ιδρύθηκε από τη Νατασά Μισέλ και εμένα, και το οποίο ήταν χωρίς αμφιβολία... το πιο ενδιαφέρον από τα περιοδικά που κυκλοφορούσαν στη δεκαετία του 1980”.
Alain Badiou, Μικρό φορητό πάνθεον, μτφρ. Βαγγέλης Μπιτσιώρης, εκδ. Άγρα, 2010, σ. 185.
____________________________________
Υπέροχες, υπέροχες μέρες...
Το Τμήμα Θέατρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.
παρουσιάζει δύο παραστάσεις – διπλωματικές εργασίες φοιτητών. Υπέροχες, υπέροχες μέρες...με αφετηρία το μυθιστόρημα "Οι Αποκλεισμένοι" της Ελφρίντε Γέλινεκ, βασισμένο σε αληθινούς ανθρώπους.
παρουσιάζει δύο παραστάσεις – διπλωματικές εργασίες φοιτητών. Υπέροχες, υπέροχες μέρες...με αφετηρία το μυθιστόρημα "Οι Αποκλεισμένοι" της Ελφρίντε Γέλινεκ, βασισμένο σε αληθινούς ανθρώπους.
____________________________________________________________________________
Κυριακή, 31 Οκτωβρίου 2010
Διάβαζε πολύ... στον αφρό
Σπύρος Καράβας
“Μακάριοι οι κατέχοντες την γην”: Γαιοκτητικοί σχεδιασμοί προς απαλλοτρίωση συνειδήσεων στη Μακεδονία 1880-1909
____________________________________________________________________________
Διάβαζε πολύ... στον αφρό
Ναόμι Κλάιν
Το δόγμα του σοκ: Η άνοδος του καπιταλισμού της καταστροφής
Μετάφραση: Άγγελος Φιλιππάτος
Εκδ. Λιβάνη, 718 σ., 19,90 ευρώ
Η συγγραφέας, παγκόσμια γνωστή από το προηγούμενο βιβλίο της No Logo, ταξιδεύει σχεδόν σ' όλο τον κόσμο περιγράφοντας αυτό που λέει ο τίτλος του βιβλίου. Από την καταποντισμένη Νέα Ορλεάνη στο “αναγεννημένο” Ιράκ, από το Ισραήλ στη Λατινική Αμερική, αλλά και στη Ρωσία, την Κίνα και την Ευρώπη, εδώ και πολλά χρόνια υψώνονται όλο και ψηλότερα τα τείχη που χωρίζουν τους “έχοντες και κατέχοντες” από τις καταχρεωμένες και εκμεταλλευόμενες μάζες της πλειοψηφίας του πληθυσμού. Ακόμη κι αν ξέρουμε πολλά απ' αυτά η οικουμενική περιήγηση του βιβλίου μας δίνει να κατανοήσουμε το ευρύτερο πλαίσιο μέσα στο οποίο βολοδέρνει και η ελληνική κρίση.
Βαρλάαμ Μουχαμπέτης
__________________________________________________________
Τετάρτη, 20 Οκτώβρη
Θεατρικά νέα από Θεσσαλονίκη
Πολλά είδαμε και αρκετά από αυτά μας άρεσαν ιδιαίτερα. Τα πρώτα φθινοπωρινά θεατρικά φεστιβάλ μπορεί να έκλεισαν, όμως οι θεατρικές παραστάσεις στις μεγάλες και τις μεγαλύτερες σκηνές της πόλης συνεχίζονται…Δείτε όλο το άρθρο Θεατρικά νέα από Θεσσαλονίκη
_________________________________________________
Άντζελα Ζιούτη "Ο ήλιος στο πάτωμα"
Του Δάνη Κουμασίδη
Η Άντζελα Ζιούτη είναι θεσσαλονικιά. Μετά από δύο ποιητικές συλλογές (‘ο θεός κατοικεί σε ουρανοξύστη’, Παρατηρητής 1999, και ‘η αρχιτεκτονική των σιωπηλών ημερών’, Ελληνικά Γράμματα, 2003) κι ορισμένες δημοσιεύσεις ποιημάτων σε ηλεκτρονικά περιοδικά, στρέφεται στο μυθιστόρημα. Δείτε όλο το άρθρο Άντζελα Ζιούτη "Ο ήλιος στο πάτωμα"
_________________________________________________
Δευτέρα, 4 Οκτωβρίου 2010
Βιβλιοπαρουσίαση του "Στα Μεσαία Κύματα" της Ρίκας Μητρέλη
Ρίκα Μητρέλη
Στα Μεσαία Κύματα, Ποιήματα
Αχαϊκές Εκδόσεις, 1997.
Τη Ρίκα Μητρέλη την ανακάλυψα χάρη στην ανθολόγηση της Αυγής. Ζει στην Πάτρα. Πάντοτε στην επαρχία υπάρχουν άνθρωποι που μας ξαφνιάζουν με την παραγωγικότητά τους, ασχέτως αν δεν διαθέτουν τα ερεθίσματα της Αθήνας, κυρίως, και της Θεσσαλονίκης κατά δεύτερον. Ενδεχομένως όμως να είναι τόσο παραγωγικοί ίσως ακριβώς για αυτό! Στα Μεσαία κύματα, πρωτοεκδιδόμενη από τις Αχαϊκές εκδόσεις το 1997. Η ίδια έχει εκδώσει και πεζογραφήματα, το Παράθυρο στο Φωταγωγό (Αχαϊκές εκδόσεις 1994) και το Κυριακάτικες Ιστορίες (Περί Τεχνών, 2005).
Θα μιλήσουμε για τη συλλογή της
Είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς για σημαντικά πράγματα χρησιμοποιώντας μια – σχετικά- καθημερινή γλώσσα. Η Μητρέλη το επιτυγχάνει σε μεγάλο βαθμό. Η ‘οργανωμένη βία’ κατά του συνηθισμένου λόγου εδώ προκύπτει εκ των έσω. Το βιωματικό είναι εμφανέστατο. Η άνοιξη, οι νύχτες, η βροχή και όλα σχεδόν τα κλασικά συγκείμενα της ποιητικής παραγωγής είναι παρόντα, με συνέπεια και σαν να πετούν το ένδυμά τους στο κενό, κατά την εκφραστική επιλογή της ποιήτριας. Η, κατά Έλιοτ, τρίτη φωνή της ποίησης στη συλλογή εν πολλοίς συμπίπτει με την πρώτη. Όταν συμβαίνει αυτό, κατά πάσα πιθανότητα δημιουργείται ένα παραλήρημα, έννοια και κατάσταση καθ’ όλα αξιοσέβαστη και σε πολλές περιπτώσεις δημιουργική. Παραλήρημα ονομάζεται το, κατ’ εμέ, καλύτερο ποίημα της συλλογής:
Σημαδεύω την απόσταση
Και τρέμω μη την πληγώσω
Του Δάνη Κουμασίδη
Τρίτη, 28 Σεπτεμβρίου 2010
Βιβλιοπαρουσίαση
"Η απόλαυση του εθνικισμού" της Ρένας Δούρου
Ρένα Δούρου Η απόλαυση του εθνικισμού
(Μεταμεσονύκτιες εκδόσεις 2007)
Ουκ εν τω πολλω το ευ: μέσα σε 35 σελίδες μια πλήρης αποδόμηση (με την τυπική σημασία της λέξης και όχι την Ντεριντιανή) του φαινομένου του εθνικισμού με ψυχαναλυτικούς όρους, που φαντάζουν πιο ουσιωδώς πολιτικοί από ποτέ.
Δείτε όλο το άρθρο "Η απόλαυση του εθνικισμού" της Ρένας Δούρου
_____________________________________________________________________________-
Πέμπτη, 23 Σεπτεμβρίου 2010
Θεατρικές Προ-Τάσεις στη Θεσσαλονίκη
Πολύ δυναμικοί οι πρώτοι μήνες του φθινοπώρου για τη θεατρική ζωή της πόλης με τρία φεστιβάλ να παρουσιάζουν παραστάσεις performances και διάφορα καλλιτεχνικά δρώμενα, ίσως όχι για όλα τα γούστα, αλλά σίγουρα για τις/τους καλόγουστες/ους. Οργανώνουμε λοιπόν το ημερολόγιο μας και παρακολουθούμε:
περισσότερα...«Το Τάβλι» του Δ. Κεχαϊδη σε σκηνοθεσία Α. Ρέτσου στη Θεσσαλονίκη
«Το Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη, ένα πολυσχιδές έργο, έχει χαρακτηριστεί από πολλούς προφητικό. Γραμμένο μόλις το 1972 περιστρέφεται γύρω από μια «μπίζνα». «Αν θέλεις να εκμεταλλευθείς έναν άνθρωπο, βοήθησε τον…» αρχίζει το λογύδριο του ο Φώντας, ο ένας από τους δύο πρωταγωνιστές, και σύντομα αποκαλύπτει το μεγαλόπνοο σχέδιο του στον πιο επιφυλακτικό Κόλια: «Να φέρουμε Νέγρους από την Αφρική να τους βάλουμε να δουλέψουν στα χτήματα.», «Οι άνθρωποι εκεί πεινάνε … τόσοι άνθρωποι ανεκμετάλλευτοι!»
Μπίζνες, τάβλι, ελληνικός καφές, τζιτζίκια. Όλα συνθέτουν ένα βαθιά ριζωμένο και εύκολα αναγνωρίσιμο σκηνικό. Από την άλλη, η σκηνοθεσία του Ρέτσου δεν χαρίζεται σε παρωχημένες αναγνώσεις. Χρησιμοποιώντας τη τεχνική της μάσκας οι χαρακτήρες μετατρέπονται σε περσόνες, μεγεθύνονται, αποστασιοποιούνται, προκαλούν γέλιο. Αξιοσημείωτο είναι και το σχόλιο του σκηνοθέτη στο τέλος της παράστασης αναφορικά με τη θέση της γυναίκας.
Ωστόσο, τελειώνοντας η παράσταση δεν μπορεί κανείς παρά να αναρωτηθεί: πόσο μακριά τελικά είναι η Ελλάδα του σήμερα από την Ελλάδα του Κεχαϊδη;
Το «Τάβλι» ανεβαίνει στο «ΘΕΑΤΡΟ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΤΕΙΧΗ» (Πανεπιστημίου 2 Eυαγγελίστρια, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310 210308), από τις 17 Σεπτεμβρίου 2010 και κάθε Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή για 15 παραστάσεις