ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
.
Παρατηρούμε ιδιαίτερα τις τελευταίες μέρες, σε κλίμα προεκλογικής περιόδου, υποψήφιους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης σε παρεμβάσεις τους σε ΜΜΕ, αλλά και Υπουργεία και Φορείς της Πολιτείας σε επίσημα έγγραφά τους, να αναφέρονται στα Κέντρα Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών αρθρώνοντας αντιφατικούς μεταξύ τους λόγους. Στο πλαίσιο αυτό έχουν ακουστεί θέσεις, που κυμαίνονται σε μια κλίμακα από την παραμονή του ισχύοντος καθεστώτος της «αστικής εταιρείας», την ίδρυση κοινωφελών δημοτικών επιχειρήσεων, την ίδρυση ειδικών υπηρεσιών στις νέες Περιφέρειες, την ίδρυση ενιαίου φορέα αντιμετώπισης των εξαρτήσεων, μέχρι αναφορές στα Κέντρα Πρόληψης ως μονάδες απεξάρτησης από τα ναρκωτικά, αλλά και ως δομές που πρέπει να κλείσουν.
Παρατηρούμε ιδιαίτερα τις τελευταίες μέρες, σε κλίμα προεκλογικής περιόδου, υποψήφιους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης σε παρεμβάσεις τους σε ΜΜΕ, αλλά και Υπουργεία και Φορείς της Πολιτείας σε επίσημα έγγραφά τους, να αναφέρονται στα Κέντρα Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών αρθρώνοντας αντιφατικούς μεταξύ τους λόγους. Στο πλαίσιο αυτό έχουν ακουστεί θέσεις, που κυμαίνονται σε μια κλίμακα από την παραμονή του ισχύοντος καθεστώτος της «αστικής εταιρείας», την ίδρυση κοινωφελών δημοτικών επιχειρήσεων, την ίδρυση ειδικών υπηρεσιών στις νέες Περιφέρειες, την ίδρυση ενιαίου φορέα αντιμετώπισης των εξαρτήσεων, μέχρι αναφορές στα Κέντρα Πρόληψης ως μονάδες απεξάρτησης από τα ναρκωτικά, αλλά και ως δομές που πρέπει να κλείσουν.
.
Αυτή η «σύγχυση», της οποίας μετέχουν κάτοχοι και διεκδικητές δημοσίων αξιωμάτων, υπενθυμίζουμε πως συνιστά ένα ακόμη επακολούθημα των πραγματικών αντιφατικών δεδομένων, που το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης σωρευτικά εμπεριέχει. Προκειμένου να διαλυθεί κάθε υπόνοια αναφορικά με το καθεστώς και την κοινωνική αναγκαιότητα λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης, επαναλαμβάνουμε πως το ισχύον θεσμικό καθεστώς αναπαραγάγει σοβαρότατα προβλήματα, όπως: Υποχρηματοδότηση των δομών, κοντόθωρες «κόντρες» μεταξύ τοπικών αλλά και κεντρικών Θεσμικών Φορέων στην πλάτη των κοινωνικών αναγκών, μισθολογικές και άλλες οικονομικές ανισότητες μεταξύ Κέντρων Πρόληψης, καθ’ υπέρβαση εμπλοκή αιρετών στον σχεδιασμό και την εφαρμογή των δράσεών μας, ανυπαρξία εκπαίδευσης και επανακατάρτισης των εργαζομένων, ελλιπή στελέχωση των δομών κατά πολύ αναντίστοιχη των ποιοτικών και ποσοτικών αναγκών ανά περιοχή ευθύνης κάθε Κέντρου Πρόληψης και, συνεπεία αυτών, αδιάκοπη διαρροή έμπειρου, εξειδικευμένου προσωπικού.
Αυτή η «σύγχυση», της οποίας μετέχουν κάτοχοι και διεκδικητές δημοσίων αξιωμάτων, υπενθυμίζουμε πως συνιστά ένα ακόμη επακολούθημα των πραγματικών αντιφατικών δεδομένων, που το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης σωρευτικά εμπεριέχει. Προκειμένου να διαλυθεί κάθε υπόνοια αναφορικά με το καθεστώς και την κοινωνική αναγκαιότητα λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης, επαναλαμβάνουμε πως το ισχύον θεσμικό καθεστώς αναπαραγάγει σοβαρότατα προβλήματα, όπως: Υποχρηματοδότηση των δομών, κοντόθωρες «κόντρες» μεταξύ τοπικών αλλά και κεντρικών Θεσμικών Φορέων στην πλάτη των κοινωνικών αναγκών, μισθολογικές και άλλες οικονομικές ανισότητες μεταξύ Κέντρων Πρόληψης, καθ’ υπέρβαση εμπλοκή αιρετών στον σχεδιασμό και την εφαρμογή των δράσεών μας, ανυπαρξία εκπαίδευσης και επανακατάρτισης των εργαζομένων, ελλιπή στελέχωση των δομών κατά πολύ αναντίστοιχη των ποιοτικών και ποσοτικών αναγκών ανά περιοχή ευθύνης κάθε Κέντρου Πρόληψης και, συνεπεία αυτών, αδιάκοπη διαρροή έμπειρου, εξειδικευμένου προσωπικού.
.
Τονίζουμε πως ο μόνος δρόμος υπέρβασης αυτών των πραγματικών δυσκολιών και εκείνων των επικοινωνιακών τους διαστρεβλώσεων είναι ο καθορισμός του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης με ίδρυση 13 ΝΠΔΔ, ένα ανά Διοικητική Περιφέρεια, υπαγωγή σε αυτά των σημερινών 71 Κέντρων Πρόληψης και εργασιακή εξασφάλιση όλων των σημερινών εργαζομένων.
Τονίζουμε πως ο μόνος δρόμος υπέρβασης αυτών των πραγματικών δυσκολιών και εκείνων των επικοινωνιακών τους διαστρεβλώσεων είναι ο καθορισμός του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης με ίδρυση 13 ΝΠΔΔ, ένα ανά Διοικητική Περιφέρεια, υπαγωγή σε αυτά των σημερινών 71 Κέντρων Πρόληψης και εργασιακή εξασφάλιση όλων των σημερινών εργαζομένων.
.
Τα χρονικά περιθώρια εκπνέουν. Ο «Καλλικράτης» είναι προ των πυλών των Κέντρων Πρόληψης – θεσμικά ανοχύρωτων «αστικών εταιρειών». Καλούμε όλους τους Φορείς και τους υποψήφιους αιρετούς να πράξουν το καθήκον τους, χωρίς περιστροφές παίρνοντας θέση μπρος στο μείζον ζήτημα επιβίωσης του μοναδικού πανελλαδικού δικτύου δομών πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας.
Τα χρονικά περιθώρια εκπνέουν. Ο «Καλλικράτης» είναι προ των πυλών των Κέντρων Πρόληψης – θεσμικά ανοχύρωτων «αστικών εταιρειών». Καλούμε όλους τους Φορείς και τους υποψήφιους αιρετούς να πράξουν το καθήκον τους, χωρίς περιστροφές παίρνοντας θέση μπρος στο μείζον ζήτημα επιβίωσης του μοναδικού πανελλαδικού δικτύου δομών πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας.
.Το Δ.Σ. του Σωματείου