Τροπολογία, με την οποία καθορίζονται κυρώσεις ως απάντηση στις συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις των μεταφορέων, κατατέθηκε στη βουλή. Σύμφωνα με την τροπολογία, η οποία συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο για την περαίωση που θα ψηφιστεί αύριο στη Βουλή, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών ετών όποιος, ενώ τελεί υπό καθεστώς επίταξης προσωπικών υπηρεσιών, ή είναι ιδιοκτήτης, ή νομέας, ή χρήστης πράγματος που έχει επιταχθεί, αρνείται να συμμορφωθεί, ή παραλείπει να εκτελέσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την επίταξη.
Σε περίπτωση που η άρνηση συμμόρφωσης γίνεται κατ’ εξακολούθηση, ο υπαίτιος τιμωρείται με ποινή κάθειρξης
Άρνηση συμμόρφωσης συνιστά η μη εκτέλεση συγκεκριμένης εντολής του αρμόδιου δημόσιου οργάνου, η μη εκτέλεση μεταφορικού ή άλλου έργου, κατά το συνήθη τρόπο λειτουργίας της οικονομίας, η εγκατάλειψη του επιταγμένου πράγματος ή η χρησιμοποίησή του για την παρακώλυση των συγκοινωνιών, ή για την πρόκληση κοινής ανάγκης. Η άρνηση συμμόρφωσης διαπιστώνεται αυτεπαγγέλτως από τον εισαγγελέα ή μετά από αναφορά του αρμόδιου υπουργού, ή όποιου έχει έννομο συμφέρον.
Εφόσον συντρέχουν τα προαναφερόμενα πραγματικά περιστατικά, με απόφαση του υπουργού Υποδομών,Μεταφορών και Δικτύων, μπορεί να αφαιρεθεί η άδεια άσκησης επαγγέλματος, ή η άδεια δημόσιας χρήσης του πράγματος.
Τέλος, σε περίπτωση έκτακτης, επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης, με απόφαση του αρμόδιου υπουργού μπορεί να ανατίθεται η άσκηση δημόσιας ή κοινωφελούς υπηρεσίας, ή δραστηριότητας δημόσιας χρήσης σε οχήματα μηχανήματα ή άλλα μέσα ιδιωτικής χρήσης.
«Με τη ρύθμιση αυτή αντιμετωπίζονται οξύτατα κοινωνικά προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από την άρνηση συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων που έχουν τεθεί υπό καθεστώς επίταξης προσωπικών υπηρεσιών,ή είναι ιδιοκτήτες επιταγμένων πραγμάτων να σεβαστούν το Σύνταγμα, αλλά και τις ίδιες τις βασικές λειτουργίες της έννομης τάξης και της κοινωνίας» αναφέρει η αιτιολογική έκθεση. «Τέτοιου είδους συμπεριφορές επιβάλλεται να αντιμετωπιστούν από την Δικαιοσύνη στο πεδίο του ποινικού δικαίου», τονίζεται κι ακόμη αναφέρεται, ως αναγκαία διοικητική κύρωση, η δυνατότητα που δίδεται για αφαίρεση αδειών άσκησης επαγγέλματος ή δημόσιας χρήσης πράγματος «καθώς οι συγκεκριμένες άδειες έχουν χορηγηθεί για την κάλυψη σοβαρών δημόσιων και κοινωνικών αναγκών, δηλαδή για την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος».
Η τροπολογία του υπουργείου Δικαιοσύνης υπερψηφίστηκε στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής. Την τροπολογία καταψήφισαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, καταγγέλλοντας, τόσο την διαδικασία εισαγωγής της με την διαδικασία του κατεπείγοντος, πλάι στο νομοσχέδιο για την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων, όσο και την ουσία της. Ο ΣΥΡΙΖΑ, σε ένδειξη εναντίωσής του στην ρύθμιση, αποχώρησε πριν την ψηφοφορία. Έντονες επιφυλάξεις, εξέφρασε και η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Τόνια Αντωνίου, καλώντας την κυβέρνηση να λύσει το πρόβλημα με διάλογο.
«Η πολιτεία δεν μπορεί να είναι ανοχύρωτη» υπογράμμισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής, προσθέτοντας ότι «κλείνουμε το θέμα με τον καλύτερο και με οριστικό τρόπο». «Όχι απλώς δεν μιλάμε για καταστολή, αλλά το νομικό μας οπλοστάσιο θα το εμπλουτίζουμε για όσους δημιουργούν προβλήματα και παρεμποδίζουν την κυκλοφορία αγαθών και για όσους φοροδιαφεύγουν συστηματικά και μάλιστα σε μεγάλα επίπεδα» σημείωσε ο κ. Πεταλωτής και τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν λύνει τα προβλήματα με ποινές, αλλά με διαβούλευση.
Ο κ. Πεταλωτής επισήμανε ότι όλες οι πολιτικές δυνάμεις θα πρέπει να καταδικάσουν άμεσα αυτή τη λειτουργία αυτής της πολύ μικρής μερίδας ιδιοκτητών, που εμποδίζουν τους συναδέλφους τους να δουλέψουν: Τόσο η ΝΔ που ψήφισε αυτό το νόμο και μια εβδομάδα αργότερα ζητάει μεγαλύτερη μεταβατική περίοδο για να τα έχει καλά με όλους, όσο και ορισμένα κόμματα της αριστεράς, που η θέση τους ταυτίζεται με συντεχνιακά οργανωμένα συμφέροντα, που εμποδίζουν τη ροή των αγαθών προς τους πολίτες.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, η μεγάλη πλειοψηφία των ιδιοκτητών φορτηγών έχουν αντιληφθεί τι γίνεται, θέλουν να δουλέψουν και εμποδίζονται με ξυλοδαρμούς, ακόμα και με πυροβολισμούς. «Ήδη από χτες, μετά από συνεννόηση με τον υπουργό Δικαιοσύνης Χ. Καστανίδη, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ιω. Τέντες έχει δώσει την εντολή στους εισαγγελείς να σχηματιστούν δικογραφίες, όπου αποδεικνύεται ότι ασκείται βία σε ανθρώπους που θέλουν να δουλέψουν».
«Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με την πολιτική της, βάζει δυναμίτη στα θεμέλια της κοινωνικής ειρήνης. Σπρώχνει την κατάσταση στα άκρα. Επιδιώκει μετωπική σύγκρουση. Επαναλαμβάνουμε την πρόταση που έκανε, πριν από λίγες μέρες, ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Αντώνης Σαμαράς, ζητώντας από την Κυβέρνηση να διορθώσει τους λανθασμένους χειρισμούς της. Να κάνει, έστω και τώρα, διάλογο. Να δώσει τη μεταβατική περίοδο στα πλαίσια της λογικής που χρειάζονται οι ιδιοκτήτες φορτηγών, για να προσαρμόσουν τη ζωή τους στο νέο καθεστώς και στις νέες συνθήκες. Τα άκρα δεν αποτελούν λύση. Η προσφυγή στη βία δεν αποτελεί λύση» δήλωσε σχετικά ο εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ Πάνος Παναγιωτόπουλος.
«Για την κυβέρνηση, τη ΝΔ, τους μεγαλοεπιχειρηματίες προοδευτικό είναι ό,τι υπηρετεί τα συμφέροντα των μονοπωλίων. Γι’ αυτό θεωρούν προοδευτικό το τσάκισμα των μικρών μεταφορέων της μιας άδειας και τη συγκέντρωση των μεταφορών στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους. Για εμάς, τους υποψήφιους της Λαϊκής Συσπείρωσης και το ΚΚΕ, προοδευτικό είναι ό,τι υπηρετεί τις ανάγκες και τα συμφέροντα του λαού. Η κυβερνητική επιχείρηση καταστολής και συκοφάντησης πρέπει να συναντήσει τη λαϊκή καταδίκη» σημείωσε ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηνών και μέλος της ΠΓ του ΚΚΕ Νίκος Σοφιανός.
Ο υπεύθυνος Οικονομικής Πολιτικής της Δημοκρατικής Αριστεράς Δ. Χατζησωκράτης σχολίασε πως «Η αγορά και το δημόσιο στενάζουν . Η κυβέρνηση παλινωδεί ανάμεσα στη διαπραγμάτευση και στον τσαμπουκά. Η ΝΔ υποκρίνεται. Οι μεγαλο-ιδιοκτήτες του κλάδου πρέπει να ονοματισθούν και να κληθούν να αναλάβουν τις ευθύνες τους».
Την ίδια στιγμή, ο υπουργός Μεταφορών Δ. Ρέππας, με επιστολή του προς τον Βούλγαρο ομόλογό του Αλεξάντερ Τσβέτκοφ, διαβεβαίωσε ότι οι ελληνικές αστυνομικές αρχές διερευνούν τα επεισόδια εις βάρος Βούλγαρων οδηγών φορτηγών, προκειμένου να καταλογίσουν ευθύνες στους υπαίτιους. Ο κ. Ρέππας εξέφρασε παράλληλα τη λύπη του για τα γεγονότα, ενώ μετέφερε την καταδίκη τέτοιων φαινομένων εκ μέρους σύσσωμης της ελληνικής κοινωνίας.
Στο μεταξύ, ιδιοκτήτης φορτηγού συνελήφθη για παρακώλυση συγκοινωνιών και αντίσταση κατά της Αρχής, ενώ άλλοι δύο συνελήφθησαν στην Ηλεία. Το πρώτο περιστατικό έγινε γύρω στις 12:00 το μεσημέρι στην εθνική οδό Αθηνών - Κορίνθου στα διόδια της Ελευσίνας όταν 35χρονος ιδιοκτήτης φορτηγού προσπάθησε να κλείσει με το όχημά του την εθνική οδό προκειμένου να μην περάσουν άλλα φορτηγά που κάνουν κανονικά μεταφορές. Η αστυνομία προχώρησε στη σύλληψή του και θα οδηγηθεί στο Αυτόφωρο.
Το δεύτερο περιστατικό έγινε λίγο πριν τις 14:00 το μεσημέρι, στο 52ο χλμ. της εθνικής οδού Πατρών - Πύργου, κατά τη διάρκεια συγκέντρωσης των συλλόγων ιδιοκτητών φορτηγών Δ.Χ. Πύργου και Αμαλιάδας. Οι διαδηλωτές προσπάθησαν να αποκλείσουν πεζή την εθνική οδό παρακωλύοντας την κυκλοφορία. Δύο μεταφορείς 57 και 41 ετών συνελήφθησαν και θα οδηγηθούν στον εισαγγελέα Πύργου.
Λίγο μετά τις 16:00 και για περίπου 15 λεπτά, ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων έκλεισαν την Εγνατία Οδό στον κόμβο Ιωαννίνων, συνεχίζοντας τις κινητοποιήσεις τους. Περιπολικά συνόδευαν διερχόμενα φορτηγά με ξένες πινακίδες κυκλοφορίες με κατεύθυνση από και προς το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Από την πλευρά του, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος ζητά την προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού για την άμεση αποκατάσταση της ομαλότητας στις μεταφορές, αλλά και να επιτραπεί η εθνική και διεθνής μεταφορά ελληνικών προϊόντων με φορτηγά όλων των κοινοτικών και Τρίτων χωρών και να ενεργοποιηθούν οι αστυνομικές και εισαγγελικές αρχές.
Κάθε μέρα στάσης εξαγωγών αντιστοιχεί σε απώλειες ως και 48 εκατ. ευρώ για την ελληνική οικονομία, περισσότερες από 200 εξαγωγικές επιχειρήσεις υπολειτουργούν, ενώ άλλες με ευπαθή προϊόντα (ιχθυοτροφεία, ζώντα ζώα, αγροτικά προϊόντα) βρίσκονται προ ολοκληρωτικής καταστροφής, με οικονομικές, αλλά και περιβαλλοντικές συνέπειες και περισσότερα από 6.000 κοντέινερ με εξαγώγιμα προϊόντα και με πρώτες ύλες έχουν ακινητοποιηθεί στα τελωνεία και τις πύλες εξόδου της χώρας. Tα στοιχεία αυτά γνωστοποίησαν, με κοινή τους επιστολή τους, οι εξαγωγικοί φορείς της χώρας, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ), ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ).
«Νομίζω ότι έχουμε ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ σε ζημιά αυτή τη στιγμή...» δήλωσε ο πρόεδρος Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος κ. Γ. Κασιμάτης, αναφερόμενος στις επιπτώσεις από την απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών, προσθέτοντας ότι πάνω από 10.000 containers παραμένουν αποκλεισμένα στα βασικά λιμάνια της χώρας με άγνωστο το χρόνο παράδοσης τους στους νόμιμους αποδέκτες τους.
Την αγανάκτηση και διαμαρτυρία του συνόλου της πειραϊκής επιχειρηματικής κοινότητας, «για τις ανυπολόγιστης αξίας ζημίες που υφίστανται, ζημίες που θα οδηγήσουν πολλές από αυτές σε κλείσιμο» εξέφρασε και ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά.
πηγή:tvxs.g