Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2010

Θεσμικό ατόπημα του προέδρου της Εθνικής Επιτροπής Δικαιωμάτων του Ανθρώπου

Δημοσίευμα στον ιστοτόπο http://elawyer.blogspot.com/ καταγγέλει το γεγονός ότι ο Κωστής Παπαϊωάννου, ο οποίος φέρεται από δημοσιεύματα ως συνεργάτης του υποψήφιου Δημάρχου Αθηνών Γ. Καμίνη, συνεχίζει να διατηρεί τη δημόσια θέση του Προέδρου της Εθνικής Επιτροπης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπο.
Όπως αναφέρεται, η Επιτροπή αυτή αποτελεί συμβουλευτικό όργανο της Πολιτείας με γνωμοδοτικές αρμοδιότητες σε ζητήματα ανθρώπινων δικαιωμάτων και η βασική της θεσμική αποστολή είναι η εξέταση νομοθετικών μέτρων και ο προ-έλεγχος της συνταγματικότητας τους και της συμβατότητάς τους με το διεθνές δίκαιο των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Θεσπίστηκε με το Ν. 2667/1998 και βασίζεται στις Αρχές του Παρισιού. Σύμφωνα με τις Αρχές του Παρισιού, οι οποίες αποτελούν διακήρυξη του ΟΗΕ για το καθεστώς των Εθνικών Αρχών Δικαιωμάτων του Ανθρώπου [βλ. εδώ: Principles relating to the Status of National Institutions (The Paris Principles)], ένα θεμελιώδες χαρακτηριστικό της ΕΕΔΑ πρέπει να είναι η ανεξαρτησία της. Τον στοχο της ανεξαρτησίας υπογραμμίζει επίσης η Επιτροπή του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα [βλ. εδώ: National institutions for the promotion and protection of human rights].

Σύμφωνα με τον Κανονισμό Λειτουργίας της ΕΕΔΑ, ο Πρόεδρος έχει ευρύτατες αρμοδιότητες εκπροσώπησης της Επιτροπής και αποτελεί ουσιαστικά το πρόσωπο που κομίζει τα μηνύματά της στην κοινωνία, καθώς και στους διεθνείς συνομιλητές του θεσμού (βλ. εδώ). Επομένως η ανεξάρτητη λειτουργία της ΕΕΔΑ κρίνεται στα μάτια της κοινής γνώμης από την συμπεριφορά του προέδρου της. Δεν πρόκειται δηλαδή για τον πρόεδρο της ΕΡΤ ή τον πρόεδρο της ΔΕΗ, ο οποίος θα μπορούσε να στηρίζει πολιτικά κάποιον υποψήφιο, χωρίς να τίθεται ζήτημα για την ορθή λειτουργία του οργανισμού του.

Η συμμετοχή όμως του κ. Παπαϊωάννου στον κύκλο έμπιστων συνεργατών ενός υποψήφιου Δημάρχου θίγει το ανεξάρτητο προφίλ που θα πρέπει να παρουσιάζει ως πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Διότι προϊσταται ενός οργανισμού που υπηρετεί το Κράτος Δικαίου, δηλαδή θα έπρεπε να βρίσκεται πέρα από τους πλειοψηφικούς συσχετισμούς που συνδέονται με τις εκλογικές διαδικασίες για αιρετές θέσεις. Δεν είναι θεσμικά συνεπές ο εν ενεργεία προϊστάμενος αυτής της ανεξάρτητης Επιτροπής να υποβαθμίζεται στα μάτια της κοινής γνώμης σε "έμπιστο συνεργάτη" ενός υποψήφιου δημάρχου. Ακόμη κι αν ο εν λόγω υποψήφιος δήμαρχος είναι ο πρώτος που "νομιμοποίησε" την ιδιότυπη αυτή μεταπήδηση: από μία θεσμική αποστολή με αξιώσεις ανεξαρτησίας (Συνήγορος του Πολίτη), στην διεκδίκηση ενός αιρετού αξιώματος με την υποστήριξη του κυβερνώντος κόμματος και άλλων πολιτικών φορέων της ήσσονος αριστεράς.
 
Πηγή http://elawyer.blogspot.com/